Z tisku
16. 3. 2011
5 let od DOHODY
Bude tomu 5 let, co byla uzavřena Dobrovolná dohoda mezi plynárenskými společnostmi a státem, směřující k rozšíření zemního plynu jako alternativního paliva v dopravě
Dohoda vyplynula z Usnesení vlády ČR č. 563 z 11. května 2005, kdy byl schválen Program podpory alternativních paliv v dopravě – zemní plyn“. Tímto usnesením dala vláda zelenou rozvoji využití zemního plynu v dopravě s cílem nahradit do roku 2020 minimálně 10 % celkové spotřeby pohonných hmot v dopravě zemním plynem. Usnesení vlády je v souladu s Bílou knihou evropské dopravní politiky, EU totiž počítá do roku 2020 s náhradou 10 procent klasických ropných pohonných hmot za CNG. To pro Evropu představuje asi 23,5 milionu vozidel na CNG a 20 tisíc CNG stanic.
U příležitosti tohoto výročí se minulý týden sešli u Kulatého stolu v Praze zástupci státu a plynárenských společností, aby bilancovali, co vše se za 5 let v ČR pro podporu tohoto paliva vzájemně udělalo. „V usnesení vlády se konkrétně hovoří o doporučení hejtmanům a primátorům měst s městskou hromadnou dopravou zavést krajské a městské příspěvky na pořízení autobusů na plynový pohon pro městskou dopravu a veřejnou linkovou dopravu,“ říká Oldřich Petržilka, prezident České plynárenské unie. U nás je již registrováno 306 CNG autobusů. Proto se Kulatého stolu účastnili i ředitelé dopravních společností, kteří již v mnoha městech CNG autobusy provozují a mají s nimi zkušenosti. „FTL Prostějov vykazuje úsporu u CNG autobusů ve výši 3,80 Kč za ujetý km, celková úspora při ujetí 705 tisíc km na CNG tak činí 2,7 milionu Kč,“ řekl Petr Kašík, výkonný ředitel Svazu dopravy. „V roce 2010 provozoval DP města Pardubice 84 autobusů a z toho 14 na CNG. Celková úspora za jediný rok byla 3,7 milionu Kč, čímž nás CNG autobusy vycházely výhodněji než trolejbusy,“ řekl Tomáš Pelikán, generální ředitel DP Pardubice. (Konkrétní úspory najdete v příloze). Takzvané midibusy, s maximální šířkou 2,2 metru mohou jezdit i v úzkých uličkách historických center, jako je tomu například v Táboře. „Na tyto 2 midibusy jsme získali dotaci z Regionálního operačního programu NUTS II Jihozápad a celkem jezdí u nás už 24 CNG autobusů“, doplnil Lubomír Šrámek, tajemník radnice města Tábor.
„V letech 1990–2000 stoupal počet CNG vozidel ročně o 20 procent, posledních pět let už v průměru o 30 procent ročně. V tom nemá CNG na trhu alternativních paliv žádného soupeře,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie. V České republice máme dnes celkem 47 CNG stanic, z čehož 33 je veřejných. „V Praze bychom do roku 2020 měli mít asi 15–20 CNG stanic, což je obdobné jako např. ve Vídni nebo Mnichově,“ slíbil Jan Žákovec, vedoucí střediska alternativního využití zemního plynu Pražská plynárenská a.s.
- ZDROJ – logisticsatoz.com
7.8.2010
Na šumavské Černé jezero autobusem na CNG
Od soboty 7. srpna 2010 mají návštěvníci Šumavy možnost dopravit se k Černému jezeru, největšímu českému jezeru na Šumavě, pohodlně a ekologicky novou autobusovou linkou zvláštní dopravy, kterou na objednávku města Železná Ruda zavádí společnost ČSAD autobusy Plzeň a.s.
Sezóní ekologická linka je určena zejména pro rodiny s dětmi, starší občany, vozíčkáře atd. a bude zajišťovat přepravu mezi parkovištěm na Špičáckém sedle a Černým jezerem. Cestující si tak mohou vyzkoušet jízdu v nízkopodlažním autobusu SOR CN 12 EKOBUS tuzemské výroby, o jehož pohon se stará motor o výkonu 206kW užívající palivo stlačeným zemní plyn (CNG).
Vzhledem k tomu, že nejbližší česká stanice CNG je od Železné Rudy vzdálena více než 80 km, je doplňování autobusu palivem zajišťováno pomocí pomaluplnícího zařízení CNG zn. Coltri MCH5, které pro akci zapůjčila firma CNG Company s.r.o.
Odjezdy ze Špičáku jsou denně v 10:00, 12:00, 14:00 a 16:00, linka je v provozu do 28. srpna 2010. Jízdné pro dospělé je 50,–Kč, děti mezi 6 a 15 rokem, držitelé TP, ZTP, ZTP/P a osoby starší 62 let mají jízdné za 25,–Kč. Přeprava dětí do 6 let v doprovodu osoby starší 15 let je zdarma. Jízdenka platí na lince 3 hodiny od výdeje.
- ZDROJ – Město Železná Ruda
12.5.2010
Ekologické muže být i ekonomické
O automobilech s pohonem na stlačený zemní plyn CNG se hovoří stále více, ale nadále panují jisté obavy či předsudky potenciálních motoristů či společností, které zvažují nákup těchto automobilů. Přitom se v případě provozu CNG automobilů spojují argumenty, že to, co je ekologické tak je i ekonomické a navíc bezpečné. Společnost RWE Plynoprojekt, s. r. o. je ve skupině RWE odpovědná za výstavbu a provoz plnicích stanic CNG.
Nabízí se otázka: Proč provozovat automobily na CNG? Hlavních důvodů je minimálně osm
- Významná úspora na provozních nákladech. CNG je vůbec nejlevnější pohonnou hmotou, navíc je dlouhodobě garantována z důvodu minimální výše spotřební daně (tj. podle zákona o spotřebních daních). Cena CNG vč. DPH se, při současných vysokých cenách nafty a benzinu, pohybuje okolo 23 až 24 Kč/kg, což odpovídá 16,40 až 17,20 Kč/m3 – což je ekvivalent 1 litru benzinu. Jinak řečeno, při spotřebě 7 litrů benzinu na 100 km je spotřeba CNG 7 m3 na 100 km, výsledkem jsou potom náklady cca 1,15 – 1,20 Kč/km. V případě přeplňovaných motorů TSI jsou při nižší spotřebě dokonce náklady 1 Kč/km. Pro vozy CNG od r. 2009 navíc platí nulová sazba silniční daně.
- Ekologický provoz CNG automobilů. Emise CO 2 se pohybují na úrovni 120 až 140 g/km. Společnost, která má zájem se prezentovat ekologickým přístupem k životnímu prostředí, má v tomto případě jedinečnou příležitost. Tzv. zelené fleety se začínají postupně objevovat i v České republice.
- Dostupná pořizovací cena. CNG automobily obecně mají obdobnou pořizovací cenu jako vozy s naftovými motory, záleží potom na výbavě vozu, specielních technických požadavcích, vyjednaných podmínkách s konkrétním prodejcem apod. Některé leasingové či pojišťovací společnosti připravují lepší obchodní podmínky pro tyto ekologické a bezpečné vozy.
- Bezpečnost. CNG automobily nejsou tzv. přestavované, tedy mají veškeré garance od výrobců, kteří ručí za vývoj a koncepci vozu, komponenty, materiály, montáž atd. Vzhledem k vysokým pracovním tlakům CNG je právě bezpečnosti vozů věnována výjimečná pozornost, takže výsledkem je bezpečnější způsob uložení pohonné hmoty v robustních tlakových nádržích vybavených speciálními multifunkčními ventily. Výsledkem je potom vyšší bezpečnost provozu těchto automobilů než u kapalných PHM či LPG! Dále se jedná s GŘ Hasičského záchranného sboru a ministerstvem dopravy o změně vyhlášek a umožnění vjezdu CNG vozů i do podzemních garáží, netýká se to však LPG. V současné době to záleží pouze na rozhodnutí vlastníka garáží.
- Tankování a způsob úhrady za odebraný CNG. Plynárenské společnosti provozují jednotný platební karetní systém, zákazník je specialistou proškolen na samoobslužné tankování, může obdržet platební kartu CNG Card Centra, na kterou může samoobslužně tankovat téměř na všech CNG stanicích v čR. Po skončení měsíce obdrží fakturu s výpisem natankovaného CNG ve všech stanicích, nebo může platit inkasem z účtu. Platba v hotovosti či na jiné bankovní nebo CCS karty je výrazně omezena.
- Počet CNG stanic. V současné době je v provozu 25 CNG stanic, na konci roku 2010 bude v provozu 32 – 35 stanic, každý rok je předpoklad uvedení cca 8 až 10 nových stanic do provozu. Plynárenské společnosti se zavázaly k výstavbě 100 stanic, dále staví stanice i jiné soukromé společnosti. V případě soustředění většího počtu firemních CNG vozů v 1 středisku či 1 lokalitě, lze postavit i firemní neveřejnou stanici přímo v areálu společnosti.
- Výkon, dojezdy, technická data CNG automobilů. CNG automobily jsou tzv. dvoupalivové, tzn., že dojde- li plyn, vůz automaticky přepne na benzin, některé vozy mají již pouze tzv. dojezdovou benzinovou nádrž s menším obsahem. Dále je zapotřebí říci, že CNG má oktanové číslo 130, tj. nejvyšší ze všech pohonných hmot!! Automobilky, které tohoto faktoru využijí při konstrukci vozů a motorů, potom dodávají vozy s vysokým výkonem, vyšším než při provozu na benzin. Dojezdy CNG vozů při jízdě na plyn se pohybují od 320 do 480 km, záleží na spotřebě a velikosti nádrží. Celkový dojezd potom může být od 500 do 1000 km. Technicky nejdokonalejší CNG vůz je přeplňovaný TSI, má při obsahu 1,4 litru, výkon 150 k, krouticí moment 220 Nm, emise CO 2 119 g/km, náklady 1 Kč/1 km a celkový dojezd 1000 km.
- Nabídka CNG automobilů. CNG vozy je možné pořídit ve všech kategoriích, tj. osobní, malé dodávky, dodávky 3,5 tuny, nákladní vozy 6 – 26 tun, autobusy. Tuzemská ŠKODA Auto připravuje výrobu za cca 2 roky. Osobní a malé dodávky: Opel Combo a Zafira, VW Touran, Caddy a Passat, Mercedes tř. B a E, Fiat Multipla, Punto, Panda, Doblo. 3,5 t dodávky: IVECO Daily, Mercedes Sprinter, Fiat Ducato, Ford Transit. Nákladní vozy: Iveco Stralis, Mercedes Econic, Renault Premium. Nabídka vozů se stále rozšiřuje.
Výstavbou plnicích stanic CNG se v největší plynárenské skupině RWE zabývá dceřiná společnost RWE Plynoprojekt, s. r. o., v současné době provozuje 8 stanic (Brno, Ostrava, Hradec Králové, Semily, Ústí nad Labem, Mladá Boleslav, Plzeň a Karlovy Vary) a do konce letošního roku otevře 3 další. Plnicí stanice je vždy realizována v lokalitě na základě dohody s partnerskou společností, která projeví zájem na nákup CNG vozidel. Bližší informace na www.cng.cz a www.rwe.cz
- ZDROJ – cng.cz (Ing. Lubomír Kolman, RWE Plynoprojekt, s. r. o.)
22.5.2009
Evropská komise povolila podporu plnicích stanic CNG
Praha (Pressweb) – Evropská komise svým rozhodnutím povolila České republice podpůrný program veřejného financování alternativních plnicích stanic pro provozovatele veřejné dopravy v regionu Severovýchod (kraje Liberecký, Královehradecký a Pardubický). Dnes o tom informoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Podporou plnicích stanic CNG (stlačený zemní plyn) má dojít ke zlepšení infrastruktury veřejné dopravy a současnému posílení ekologické a udržitelné formy dopravy. Poskytovatelem veřejné podpory, jejíž celkový objem může dosáhnout až 3 mil. € a bude v platnosti do konce roku 2014, je Regionální rada regionu Severovýchod.
V rámci programu má být konkrétně podpořena jak výstavba nových plnicích stanic CNG, tak i modernizace stávajících stanic. Příjemcem podpory se mohou stát soukromé podniky, obce či organizace založené obcemi a provozovatelé městské hromadné dopravy. Jednotlivé projekty, jež budou do programu zařazeny, budou vybrány na základě transparentního řízení. Úspěšní uchazeči budou moci získat dotaci ve výši 40–60% nákladů.
Komise sice ve svém rozhodnutí konstatovala, že se jedná o veřejnou podporu, nicméně ji považuje za slučitelnou s komunitárními pravidly o veřejné podpoře vzhledem k jejím příznivým dopadům na dopravní infrastrukturu a životní prostředí.
- ZDROJ – pressweb.cz