CNG v praxi
JEZDÍME NA CNG!
Pekárenská společnost Nopek z Vysokého Mýta si v roce 2008 na jaře pořídila původně jeden vůz Iveco Daily na pohon CNG. Po necelém tříměsíčním testování byla s provozem Daily CNG natolik spokojena, že se rozhodla objednat si další tři vozy do nové flotily vozů rozvážející pečivo po okolí. Na zkušenosti s provozováním vozů na CNG jsme se zeptali zástupce společnosti, Pavla Váni.
Co Vás vedlo k nákupu vozu na CNG?
Vše začalo před více než rokem, kdy jsem byl osloven jenatelem společnosti Stratos Auto spol. s r. o. Hradec Králové, zda bych neměl zájem o vyzkoušení vozu Iveco Daily s pohonem na CNG při nasazení v pekařském rozvozu. Přes počáteční nedůvěru jsem souhlasil a po krátkém otestování jsme vůz odkoupili.
Proč jste si vybrali zrovna Iveco Daily CNG?
Se značkou Iveco spolupracuji již bezmála 15 let a za tuto dobu mám prověřené, že vozidla Iveco splňují požadavky na co nejnižší provozní náklady a vynikají vysokou životností. Proto bylo jasné, že Iveco Daily CNG nebude jen nějaký pokus Iveca o alternativní pohon, ale že to bude vůz vyzkoušený v mnoha náročných testech.
Snížily se náklady na spotřebu pohonných hmot dle vašich očekávání?
Původní informace hovořily o úspoře cca 30% na PHM. Už první dny provozu však ukázaly, že tento předpoklad bude mnohem optimističtější. Po prvním měsíci byly úspory vyčísleny na neuvěřitelných 42% a v létě 2008, kdy byla cena nafty nejvyšší, se úspory vyšplhaly až na 47%.
Je jiné řídit a provozovat vůz na CNG v porovnání s dieslovým?
Vůz Iveco Daily CNG se vyznačuje tichým chodem motoru a hlavně pružností už od nízkých otáček, což možná překvapí nejednoho řidiče zvyklého na vozy s naftovým motorem.
Jako častý argument, proč se lidé obávají vozu na CNG, je nedostatečně pokrytá síť „čerpacích stanic“ na CNG? Pociťujete i vy tento nedostatek?
Je pravdou, že současná síť plnících stanic CNG není dostatečná a možná proto je u nás zatím provoz vozů na CNG minimální. Ale za dobu, co se zajímám o problematiku pohonu automobilů na stlačený zemní plyn, jsem měl možnost se seznámit se spoustou zajímavých lidí, kteří plánují výstavbu těchto stanic, a to nejen v našem regionu.
Vaše společnost také uvažuje o vlastní stanici na CNG. Kdy byste ji chtěli zprovoznit a komu bude sloužit?
Počáteční plány na výstavbu čerpačky byly zpomaleny potřebou většího prostoru na výstavbu a průtahy s nákupem potřebných pozemků. Proto se zřejmě nepodaří zprovoznit plnící stanici dříve než ve II. Pololetí 2009. Je to velká škoda, protože v našich plánech je počítáno i s využitím pro veřejnost, neboť, jak již bylo zmíněno, současná síť čerpacích stanic není dostatečná. Vždyť v našem okolí je možnost plnění CNG pouze v Hradci Králové a potom až v Prostějově.
Plánujete další rozšíření flotily o vozy na CNG?
Samozřejmě další rozšíření flotily vozů na CNG včetně osobních a dodávkových vozů pro referenty v plánu existuje, ale vše je závislé na rychlosti výstavby vlastní plnící stanice. Současný počet vozů je maximum, které může využívat čerpací stanice v Hradci Králové a je z logistického hlediska efektivní.
- zdroj IVECO