Originál nebo přestavba
Nové vozidlo
ORIGINÁL Rozhodnete-li se pořídit nové vozidlo s pohonem na CNG je pozitivní informací, že cena některých modelů CNG je srovnatelná a leckdy nižší, než cena výkonově a výbavou obdobného vozidla s naftovým motorem. Od prodejce tak odjíždíte nejen s úsporou za palivo, ale i za nákup vozu. Samozřejmostí je plná garance na nový automobil.
PŘESTAVBA Pořídíte-li si nový vůz s pohonem na benzín s tím, že u tohoto provedete dodatečnou montáž systému CNG, jde o zásah do konstrukce vozu a záruky na vůz jsou tímto ukončeny. Cena přestavby se pohybuje od 40.000,–Kč do 60.000,–Kč.
Ojeté vozidlo
ORIGINÁL – DOVOZ Při koupi ojetého vozidla ve státech EU je důležité dbát na předání původní dokumentace k vozidlu včetně dokladů k tlakovému systému, je-li dokumentace kompletní, není při schvalování vozidla do provozu v ČR vyžadována revize tlakového systému. Originální vozidla mají typ pohonu a jeho schválení vyznačeno jak na štítku vozidla, tak i v technickém průkazu. Proces schvalování vozidla do provozu v ČR je tak jednodušší a také levnější. Stane-li se, že k vozu není vše potřebné doloženo, chybějící údaje pro schválení je možné vyžádat na zastoupení dovozce příslušné značky automobilu – systém CNG byl instalován výrobcem vozidla.
PŘESTAVBA – DOVOZ Při zakoupení přestavovaného vozidla v zahraničí je nutné převzít zejména dokumentaci k tlakovému systému, který byl dodatečně instalován. V ČR je vždy nutné vozidlo přistavit k revizi tlakového systému, ověření nebo zjištění jeho typu a popisu komponentů, úkon je zpoplatněn. Chybějící data nelze dohledat u zastoupení příslušné značky automobilu – systém CNG nebyl instalován výrobcem vozidla.
Interiér
ORIGINÁL Usadíte-li se do moderního vozidla CNG odlišnosti od klasické benzinové nebo naftové varianty si všimnete jen velice ztěží. Ukazatel o stavu paliva je umístěn jak je uživatel zvyklý, tedy poblíž ukazatele rychlosti, má-li vůz příplatkovou výbavu – palubní počítač, jsou údaje jako momentální, průměrná spotřeba paliva atd. zobrazovány i v provozu na CNG. Palubní deska není žádným způsobem narušena dodatečnou instalací ovládání nebo ukazatelů. Vše je řízeno automaticky. Samozřejmostí je, že zásobníky zemního plynu jsou uloženy v prostoru pod vozidlem, nikoli v zavazadlovém prostoru. Dno zavazadlového protoru nebo interiéru není zvýšeno, např. u vozidla Opel Zafira, je i u verze CNG instalováno 6. a 7. sedadlo a jsou klasicky zabudována ve dně zavazadlového prostoru.
PŘESTAVBA Ve vozidle, do kterého byla CNG zástavba instalována dodatečně, vás na první pohled zarazí omezení zavazadlového prostoru v případě sedanu, u hatchbacku nemožnost využití zvětšení prostoru sklopením zadních sedadel, combi pak postrádá svou funkci absolutně. Čeho si všimnete hned poté, co se usadíte za volant, je krabička s ovládáním a ukazatelem pro systém CNG, který je většinou přišroubován do palubní desky. Jde-li o vozidlo např. Opel Zafira nebo VW Caddy Life, kde je možnost 7 sedadel, tato funkce je znemožněna.
Exteriér a design
ORIGINÁL Na první pohled rozdíl mezi běžnými pohony nerozeznáte. Vůz se odlišuje pouze sériovým označením na víku zavazadlového prostoru (CNG, EcoFuel, NGT, Natural Power). Při bližším pohledu, kdy se ovšem musíte sehnout pod vůz, si lze všimnout odlišně vedený výfuk, který výrobce upravil tak, aby bylo možno umístit do prostoru pod vozidlo co nejvíce zásobníků se stlačeným zemním plynem. Další odlišnost zjistíte až při doplňování paliva, neboť hrdlo pro plnění CNG je stejně tak jako hrdlo pro plnění benzinu umístěno klasicky pod víčkem.
PŘESTAVBA Vozidlo, u kterého byla provedena montáž systému dodatečně, lze poznat celkem snadno. Většina jich má hrdlo pro plnění umístěno v nárazníku nebo blatníku, na jiném místě než je plnění benzinu. Některé zástavby CNG mají dokonce hrdo v motorovém prostoru, při plnění tak musíte mít otevřené víko motoru. Vzhledem k hmotnosti tlakového zásobníku a jeho náplně si u přestaveb lze všimnout ještě dalšího nešvaru např. u Felicie, která při neustálé zátěži cca 100kg, tzv. tahá zadek za sebou. U originálních vozidel je použito odpovídající odpružení.
Spotřeba
ORIGINÁL Pohon CNG je šetrný nejen k životnímu prostředí, ale i k vaší peněžence. U originálních vozidel to platí obzvlášť, neboť dosahují výrazně nižší spotřeby, než vozidla přestavovaná. Jako příklad lze uvést zkušenost s vozidlem VW Passat 1.4 TSI EcoFuel, se kterým lze dosáhnout průměrné spotřeby i pod 4kg/100km, což vyjádřeno v Kč je méně než 1,–Kč/1km. Úsporný motor vás neochudí ani o zážitek ze sportovní jízdy, pod kapotou je připraveno 150 koní.
PŘESTAVBA V případě přestaveb jak na CNG tak na LPG se uvádí, že výkon benzinového motoru se při provozu na plyn sníží o 5–10%, a zvýší se i spotřeba paliva. Obecně lze říci, že vozidlo s benzinovým motorem s průměrnou spotřebou 8 l/100km, bude při provozu na LPG spotřebovávat 10 l/100km, obdobně je to u CNG.
Bezpečnost
ORIGINÁL Vozidla sériově vyráběná jsou podrobována tzv. crash testům, kdy zkoušku podstupuje nejen uložení tlakových zásobníků, jejichž odolnost uchycení musí odolat přetížení až 8G, ale i kompletní tlakový systém.
PŘESTAVBA Povinnost absolvovat deformační test po dodatečné instalaci systému CNG neexistuje. Kvalita závisí na typu zástavy CNG a preciznosti jednostlivce při odborné instalaci.
Servis, dostupnost ND
ORIGINÁL Velkou výhodou originálních vozidel je fakt, že pokud s vozidlem navštívíte autorizovaný servis, lze podle č. VIN objednat nejen běžné díly, ale i veškeré části tlakového systému CNG. Řídící jednotka je kompatibilní se servisní diagnostikou. Závady, které by se během provozu vyskytly na vozidle, lze tak snadno zjisit a odstranit.
PŘESTAVBA Vyskytne-li se závada na dodatečně instalovaném systému CNG a vy s nadějí vyhledáte příslušný autorizovaný servis, nečekejte, že by zde závadu odstranili. Závadu nelze zjistit servisní diagnostikou. Případný vadný díl systému CNG zde není možné objednat.
Životnost (motor, tlakový systém)
ORIGINÁL Materiály užité při výrobě jsou dimenzovány tak, aby odpovídaly specifickým vlastnostem zemního plynu a byly odolné teplotám vznikajícím při jeho spalování. Motor a vozidlo jako celek jsou prioritně vyvíjeny pro provoz na zemní plyn. Životnost tlakových zásobníků a celého systému je u originálních vozidel 20 let.
PŘESTAVBA Motory jsou vyvivuty pro spalování 95 nebo 98 oktanového benzinu, nikoliv pro 130 oktanový zemní plyn, dochází tak různým mechanickým poruchám. Délka životnosti systému je individuální dle užitého typu přestavbové sady.
Prodej
ORIGINÁL Rozhodnete-li se pro prodej vozidla, je rozhodně snadnější sehnat zájemce. Kupující jsou většinou příjemně překvapeni, že zápory, které čekali u vozidla s plynovým pohonem u originálních vozidel nejsou. Veřejnost není o existenci OEM vozidel příliš informována.
PŘESTAVBA Většinu zájemců odradí právě omezení zavazadlového prostoru a pokud znají shora uvedená fakta, zakoupí originální automobil.
Zažijte jízdu originálním CNG vozidlem OBJEDNÁVKY ZDE